Sluzby 2015
Kilometer 2015 v1

Právne služby pre členov

 

Poskytovanie právnej služby, ktorú pre svojich členov Združenie ČESMAD Slovakia zaviedlo od mája 2009, pokračuje ďalej. Pripomíname členom združenia, že tieto služby sa im poskytujú zadarmo, a to v rozsahu prvotného posúdenia veci vrátane vypracovania prvého dokumentu.

Táto služba poskytovaná členom spočíva v prijatí podnetu od dopravcu a v jeho právnom posúdení a vyhodnotení konkrétnej problémovej záležitosti dopravcu. V rámci tejto služby sa ďalej poskytujú informácie o možnosti riešenia daného problému a podľa povahy veci aj vypracovanie potrebného dokumentu – podanie, jednoduchšia zmluva, predžalobná výzva a pod. Z posúdenia veci by malo byť dopravcovi zrejmé riešenie, postup, ako aj predbežná pravdepodobnosť úspechu a pomenovanie rizík.

Poskytovanie služby pre členov pokračovalo aj v období od posledne uverejneného článku (Kilometer 8/2009), ktorý upozorňoval na túto službu a v uvedenej súvislosti reflektoval skúsenosti. Podnety od dopravcov boli opäť rôzneho charakteru. Neustále prevládajú pokuty v zahraničí udelené z rôznych dôvodov, ako chýbajúce doklady, porušovanie sociálnej legislatívy, technický stav vozidla, umiestnenie zásielky a pod. Naďalej ostáva rozsiahla problematika pohľadávok z prepravného, pritom v porovnaní s predchádzajúcim obdobím rozsah vymáhania pohľadávok výrazne vzrástol.

Pokiaľ ide o pokuty dopravcom, najčastejšie dôvody už boli spomenuté, avšak čo sa týka ich oprávnenosti, tá sa často líši od prípadu k prípadu. Riešenie pokút je všeobecne problémové a náročne, najmä z pohľadu krátkych lehôt, resp. cudzieho právneho prostredia, navyše dopravca si často uvedomuje, že aj porušil predpisy v dôsledku svojho zavinenia, pritom výšku pokuty by chcel znížiť. Odvolanie proti pokute treba v takomto prípade zvážiť, najmä prípadné súvisiace poplatky, argumenty na zníženie pokuty. Mali sme aj prípad, keď bola v Maďarsku nesprávne uložená pokuta podľa sadzobníka pokút. Chcel by som osobitne upozorniť na poslednú vec – odvolanie  za účelom zníženia pokuty pre chýbajúce vodičské osvedčenie podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 484/2002, pričom dopravca o takejto povinnosti nevedel. Opakujúcim problémom sú utečenci nachádzajúci sa v nákladnom priestore pri prepravách do Veľkej Británie.

Je zaujímavé, že dopravcovia sa obracajú skôr s pokutami udelenými v zahraničí. Slovenské pokuty sme riešili iba v dvoch prípadoch, a to ohľadne preťaženia vozidla, pričom bolo potrebné skontrolovať výšku pokuty a nejasnosť ohľadne skôr uhradených súm.

Vzhľadom na situáciu v doprave ďalšou problémovou záležitosťou zostávajú pohľadávky z prepravného, resp. započítavanie prepravného so spornými protipohľadávkami. Prepravné je, samozrejme, pre dopravcu kľúčovou záležitosťou. Služba pre dopravcu sa vyprofilovala na predžalobné vymáhanie pohľadávok, ktoré je tiež čiastočne úspešné. Záleží to, samozrejme, od povahy pohľadávky a samotného dlžníka. Úspešnosť vymáhania evidujeme skôr pri dlžníkoch zo Slovenska a z Českej republiky, hoci prípadné dokumenty odosielame do zahraničia aj v nemeckom a anglickom jazyku.

Súčasne sa snažíme dopravcov v osobnom kontakte preventívne upozorňovať na niektoré dôležité prvky, ako je zabránenie zbytočnému plynutiu premlčacej lehoty, a teda hrozba prípadného premlčania, ďalej sledovanie si svojich dlžníkov najmä z dôvodu prihlasovania pohľadávok pre prípad reštrukturalizácie alebo konkurzu.

Iné oblasti služieb dopravcom sú obrana pri uplatňovaní nárokov z poškodenia, resp. straty zásielky, ktoré si voči nim uplatňujú príjemcovia zásielok. Ďalej poskytujeme dopravcom aj poradenstvo ohľadne poistenia CMR a sporného odmietnutia poskytnúť poistné plnenie. Tu sme prebrali aj viacero zastupovaní, ktoré v súčasnosti prebiehajú na súde. Ďalej sme prijali od dopravcov podnety korporátnej agendy ohľadne vykonávanie zmien v obchodnej spoločnosti, ako aj pracovno-právnej agendy, predovšetkým ohľadne porušovania pracovnej disciplíny a všeobecnej zodpovednosti zamestnancov.

Ako sme spomínali, väčšinou na základe podnetu a následného prijatia príslušných podkladov dopravcovi vypracujeme určitý dokument. Býva však tiež zvykom, že poskytnutie právnej pomoci členovi združenia začína a končí v rámci telefonického rozhovoru, v rámci ktorého dostane radu, ako ďalej pokračovať pri riešení daného problému.

Na záver by sme chceli vyzvať dopravcov, aby sa na nás naďalej obracali so svojimi právnymi problémami, hoci nie vždy je možné dosiahnuť želateľný výsledok. Po preskúmaní podnetu a jeho posúdení však dopravca takmer vždy dostane na svoj právny problém iný ďalší pohľad, ktorý mu v konečnom dôsledku pomôže pri jeho ďalšom rozhodovaní.

 

 


advokátska kancelária

 

kindl &  partners
Kancelária: Námestie slobody 10, 811 06 Bratislava

advokátska kancelária

kindl & partners

 

Kancelária: Námestie slobody 10, 811 06 Bratislava

Pracovisko: Horná 65A, 974 01 Banská Bystrica

email: office@kindl.sk

web: www.kindl.sk

02 / 20 86 23 80

 

kontaktná osoba:

Mgr. Juraj Kindl, advokát

juraj@kindl.sk

mobil: 0907 709 977

 

 

Prílohy:
image iconKINDL-partners-logo-delta(web).jpg (14,2kB)

Dátum poslednej aktualizácie: 26. 8. 2011

SÍDLO ZDRUŽENIA:

ČESMAD Slovakia
Levická 1
82640 Bratislava
IČO: 30779553
IČDPH: SK2020316870

PREVÁDZKA ZDRUŽENIA:

ČESMAD Slovakia
Studená č. 5
82017 Bratislava

CESMAD Slovakia je členom:

Logo IRU
logo Transfigoroute international Logo AZZZ SR